Delprojekt och bostäder

Stationsområdet växer och byggs i två etapper. På sikt väntas det finnas 2700 bostäder här. Men även ett stadshus, kontor, ytor för lek och grönområden ska få ta plats. Nya gator dras och gamla industrigator blir till kvartersgator. Just nu är flera delprojekt igång.

Omvandlingen av Stationsområdet är igång

En tecknad illustrationsplan där kvarter och nya parkeringshus med mera är inritat. IllustrationFörstora bilden

Illustration över Stationsområdet så som det kan bli när det är färdigbyggt. Observera att det är en illustration och att hus och gators form kan komma att bli annorlunda i verkligheten.

Järnvägsgatan får ny dragning

Järnvägsgatan blir Stationsområdets huvudgata. Gatan kommer byggas parallellt med järnvägsspåren bakom Batterifabriken och Friskis och Svettis och ansluta till Havsbadsvägen. Gatan kommer få ett nytt utseende med gång- och cykelbana på varje sida. Träd kommer att kanta gatan och regnbäddar, planteringar, som tar hand om regnvattnet kommer att anläggas.

Flygbild över Ängelholms järnvägsstation med omnejd. En ny sträckning för Järnvägsgatan är markerad. Den går mer rakt och mer parallellt med järnvägen än i dag. Illustration i flygfoto.

Järnvägsgatans nya sträckning

  • Får ny dragning och blir en huvudgata med tydlig karaktär.
  • Får en gång- och cykelbana på varje sida
  • Blir en grön huvudgata med gatuträd och planteringar
  • Ska ge en lummig känsla i området
  • Fördelar trafiken inom området

Bussarna flyttas

Det nya busstorget ska byggas söder om stationen och intill den nya gångbron till tågen. Härifrån blir det smidigt att komma till spåren. Det blir också en bättre entré till centrum för de som kommer resande till stationen. Antalet hållplatser för bussar kommer att kunna bli fler om busstrafiken ökar.

En överblick från luften över Ängelholms station. Platsen söder om stationen där det tidigare varit cykelparkeringar är markerad med vita linjer. Illustration i flygfoto.

Den vita markeringen visar var den nya bussangöringen ligga.

  • Efter att dubbelspåren mellan Ängelholm och Helsingborg blivit klara ska också Ängelholms Resecentrum vara förändrat.
  • Busstorget kommer att flyttas till platsen som är markerad på bilden nedan.
  • Tryggare och smidigare för resenärer som får det tryggare att ta sig till, från och på bussarna.
  • Ska ge en bättre väg för boende i Nya Saftstationen.
  • En ny gång- och cykelbana och smalare körbana ska ge säkrare trafik.

Nya Saftstationen- Ängelholms största bostadsprojekt

Fasader av ljust tegel visar hur kvarteret kommer se ut. Illustration.

Ängelholmshems bostadskvarter Slakteriet och Rökeriet.

  • 270 hyreslägenheter uppförs av det kommunala bostadsbolaget Ängelholmshem.
  • Miljöklass silver är standarden på miljöcertifiering när husen byggs.
  • Uppförs i två etapper.
  • Slakteriet, etapp 1, är klart för inflytt våren 2021. Rökeriet är klart för utflytt våren 2022.
  • Lokaler i bottenplan ger liv och stadskänsla.

Ängelholms nya stadshus ska byggas på Stationsområdet

Ett flygfoto över Järnvägsgatan och den grusparkering som ligger vid den gamla magasinsbyggnaden. Markering över vägen och del av grusparkeringen visar var nya Stadshuset ska ligga. Illustration i flygfoto.

Den vita markeringen visar var det nya stadshuset är tänkt att byggas.

  • Bra läge med fem minuter till resecentrum.
  • Ska bidra till utvecklingen av stadsdelen.
  • Ska vara en förebild när det gäller miljöbyggnad.
  • Ska bli en naturlig mötesplats för fler än de som arbetar i huset, även för invånare, föreningsliv med flera.
  • En attraktiv arbetsplats för anställda.
Visualisering av hur det vinnande bidraget till nytt stadshus kommer att se ut. Illustration.

Visualisering av det nya stadshuset. Bild: Liljewall Arkitekter

Parkeringshus / mobilitetshus ska ge bilfria gator

En yta vad järnvägen är markerad i ett foto. Markeringen är vit och visar en stor kvadrat i bilden. Det visar var P-husen ska ligga. Illustration i flygfoto.

Den vita markeringen visar var P-husen ska ligga.

  • Ska underlätta för pendlare att sätta bilen och ta tåget
  • Ska ge cykelpendlare bra möjlighet att ställa cykeln
  • Ska ha plats för till exempel kontor och livsmedelsbutik
  • Ska ge en stadsmässig inramning av centrum mot järnvägen
  • Ska avlasta bostadskvarteren från bilar och trafik
  • Ska ge lugnare och tryggare bostadsområden

Lekfullt och lugnt i Sockerbruksparken

Närbild på leende pojke i gul jacka som gungar på en lekplats. Foto.

Det blir lekfullt i Sockerbruksparken.

Mitt i Stationsområdet ska en ny stadsdelspark växa fram. Parken har fått namnet Sockerbruksparken efter det gamla sockerbruket som tidigare funnits i området. En lekplats kommer att finnas bland buskarna och träden men även lugnare platser och mycket blommor. Parken kommer också att fungera som en yta där regnvatten kan tas om hand vid kraftiga skyfall.

Det gröna ska få ta plats

Foto på Järnvägsparken från ovan där parken är markerad med vit markering. Flygfoto med illustration.

Järnvägsparken ligger i området och bidrar till mycket grönyta med plats för motion och lek.

  • Öster om bostadskvarteren som Ängelholmshem byggt ska en mindre park anläggas, Sockerbruksparken, tänkt som en stadsdelspark för Stationsområdet.
  • Stadens största park Järnvägsparken finns här och mer grönt ska bevaras och utvecklas.
  • Skogsremsan som avskärmar villaområdet i nordost från stationsområdet är ett värdefullt stråk som ska tas tillvara.
  • Området ska bli mer tillgängligt för motion, lek och rekreation.
  • Allmänna platser som är lockande och trygga för många ger en levande och aktiv stadsdel.
  • Lugna, gröna platser är viktiga för både invånare och besökare.
  • Grönområden har positiva effekter på barns utveckling och välmående.

Gång- och cykeltrafiken ska få ta plats

Två kvinnor cyklar på cykelväg intill husfasad. Foto.

Det görs plats för cykeltrafik i Stationsområdet.

  • Gång- och cykeltrafik bidrar till ett mer hållbart samhälle.
  • Ökad cykelanvändning ger en mer hållbar stad både ur miljö- och hälsoperspektiv.
  • Det ska finnas sammanhängande cykelnät.
  • Det ska finnas trygga gång- och cykelvägar.
  • Järnvägsgatan kommer att ha gång- och cykelbanor som är separerade från biltrafiken på båda sidor om gatan.
  • Minskad trafik och ökad cykelanvändning ger en mer attraktiv stadskärna.
  • Många resor som gör med bil är kortare än 5 km och kan ersättas med cykel.
  • Gott om cykelparkeringar på bra lägen ska förenkla för cyklister.

Sidinformation

Publicerad:
2024-05-24