Ängelholms kommunvapen Ängelholms kommunvapen

Verktygsmeny

Hjälp

Sök på webbplatsen

Chatta med oss

Hej, vill du ha hjälp?



Chatten öppnas i nytt fönster i din webbläsare

Texten i chatten sparas och blir en allmän handling som vem som helst kan begära att få läsa.

Regler och villkor för chatten

Frågor och svar om parkering

Vad är syftet med de nya parkeringszonerna?

I en parkeringsutredning som togs fram 2014 konstaterades att det inte fanns någon brist på parkeringsplatser i Ängelholm men att det var en ojämn beläggning då det fanns en stor konkurrens om de mest attraktiva p-platserna i centrum.

Med de nya parkeringszonerna var syftet därför att effektivisera, förenkla och tydliggöra parkering i centrala Ängelholm, för såväl handel och service som arbetande, besökande och boende. 

Tillbaka till toppen 

Vem har tagit beslut om de nya parkeringszonerna?

Kommunfullmäktige beslutade den 14 november 2011 att parkeringszoner och parkeringstider fortsättningsvis beslutas av tekniska nämnden i dess uppdrag som trafiknämnd. Trafiknämnden beslutade den 1 december 2014 att införa en ny zonindelning för parkering i Ängelholms centrum.

Tillbaka till toppen 

Var kan jag köpa ett 30 dagarskort?

30 dagars parkeringskort kan köpas i automaten på Nya torg och via telefontjänsten Parkster.

Tillbaka till toppen

Var får jag parkera i ett dygn eller mer?

I zon 1 får parkering ske i högst 24 timmar i följd på Parkskolan och Kvarteret Vakteln. Avgift 10 kr/timme eller 450 kr/30 dagar.

I zon 2 får parkering ske i högst 24 timmar i följd på Stadshuset, del av Thulingatan, Tegelbruksgatan, Mejeritomten, Rönneskolan, område vid Kallenbergsgatan, område vid Åsbogatan, Värngatan, område vid Rosenholmsvägen, område vid Villagatan och område vid Fasangatan. Avgift 5 kr/timme eller 250 kr/30 dagar.

På Nya torg och del av Värngatan får parkering ske i högst 7 dygn i följd.

Tillbaka till toppen 

Hur tolkar jag tilläggstavlor till vägmärken?

Tilläggstavla för vägmärke med klockslag anger när regleringen på märket gäller.

Utdrag från vägmärkesförordning:

  • 8-17       Svarta eller vita siffror utan parantes anger vardagar utom vardag före sön- och helgdag.
  • (8-14)    Svarta eller vita siffror inom parentes anger vardag för sön- och helgdag.
  • 8-13      Röda siffror anger sön- och helgdag

Tillbaka till toppen 

Finns det flera sätt att betala min parkering på?

Du kan betala med kort, med Parksters app eller via sms
Tillbaka till toppen 

Kan jag fortfarande betala med mynt?

Betalning med mynt upphör 15/9-16. Parkeringsavgift kan enbart betalas via kort- (bank/bensinkort) eller telefonbetalning framöver.
Tillbaka till toppen

Kan jag påbörja min parkering innan betalningstiden börjar?

Du kan parkera hela dygnet såvida inget annat är skyltat, men betalar endast för den tid som anges på maskinen. Kontrollera skyltningen, så det är ok att parkera den tid du önskar. 
Tillbaka till toppen

Varför tar betalningen så lång tid med kort försedda med chip?

När du gör en betalning så ringer automaten upp din bank samt skapar en unik fil med dina uppgifter. Under tiden som detta sker så visas i displayen vad som pågår. Dessa texter är förutbestämda utav bankerna och skall visas ett antal sekunder så att kunderna skall hinna läsa. Betalningstiden kan variera utifrån hur bra kontakten är just vid betalningstillfället.
Tillbaka till toppen

Ibland så står det ”tekniskt fel” i displayen när man försöker betala, varför?

Det kan betyda att det är något fel i kontakten med din bank. Texten ”transaktion misslyckad försök igen” visas då under en liten tid i displayen samt att texten ”tryck grön knapp för kvitto” visas. I detta läge så har ingen reservation av pengar gjorts på ditt konto. När maskinen visar ”Välkommen” så kan du prova igen.
Tillbaka till toppen

Om betalningen misslyckas på grund av tekniskt fel, reserveras då pengar på mitt konto?

Det reserveras inga pengar på ditt konto om kontakten med din bank inte fungerar.
Texten ”Transaktion misslyckad, försök igen” visas i displayen.
Tillbaka till toppen

Vad gör ni för att få ordning på det som inte funkar?

Vi har uppgraderat maskinerna för att öka stabiliteten eftersom ett vanligt fel var att maskinen inte fick kontakt med kundens bank.

Idag fungerar systemet mycket bättre, det kan vara vissa problem att betala vid vissa tidpunkter under dygnet.
Tillbaka till toppen

Sidan uppdaterad den 24 maj 2017.

Allmän information

Om Ängelholm

Adress:
Östra vägen 2
262 80 Ängelholm

Telefon: 0431-870 00
E-post: This is an email address

Kundtjänst-öppettider:

Ordinarie öppettider:

Måndag-torsdag: 07.30-17.00

Fredag: 07:30-16:00

Kommunens kundtjänst

Jourtelefon och andra kontakter

Felanmälan

Lämna din synpunkt

Om webbplatsen

Ängelholms kommun på sociala medier

Facebook

Twitter

Instagram

Youtube

Visste du att Ängelholm har en Lergöksorkester?